Минималните заплати варират значително в различните части на Европа. Euronews Business ги разглежда по-отблизо както в евро, така и по покупателна способност към началото на 2026 г.
Около 12,8 милиона работници в 22 страни от ЕС получават минимална заплата или по-малко, според оценка на Euronews, базирана на данни на Евростат.
Около една трета от работещите с минимална заплата обаче не са отбелязали увеличение към януари 2026 г. в сравнение с юли 2025 г. В четири страни изобщо не е имало увеличение през последната година.
И така, към януари 2026 г., кои европейски държави имат най-високите минимални заплати?
Колко струват тези заплати по покупателна способност? И как се променя класацията, когато се сравняват номиналните суми в евро с покупателната способност?
Сред държавите-членки на ЕС, месечната брутна минимална заплата варира от 620 евро в България до 2704 евро в Люксембург. Когато се включат страните кандидатки, Украйна е изключение със 173 евро, следвана от Молдова с 319 евро.
Пет държави имат минимални заплати над 2000 евро. Освен Люксембург, това са Ирландия (2391 евро), Германия (2343 евро), Нидерландия (2295 евро) и Белгия (2112 евро).
Под тази горна група се намира Франция с 1823 евро, а Испания - 1381 евро, което показва колко много се различават нивата дори между съседните държави.
По този начин Евростат групира минималните заплати в три категории: над 1500 евро, между 1000 и 1500 евро и под 1000 евро.
Сред 29 държави – 22 членки на ЕС и седем кандидатки – минималната работна заплата е под 1000 евро в 15 държави. Всички страни кандидатки за ЕС попадат в тази най-ниска група. Включени са и няколко източноевропейски държави.
Например, минималната работна заплата е 924 евро в Чехия, 838 евро в Унгария, 795 евро в Румъния, 654 евро в Турция и 517 евро в Албания. Три страни кандидатки имат по-високи минимални заплати от България.
Картата по-долу подчертава ясно географско разделение в номиналните минимални заплати в Европа, особено между западните и източните страни.
Сред страните от ЕС минималната работна заплата остана непроменена в Белгия, Естония, Гърция, Испания, Люксембург и Словения между юли 2025 г. и януари 2026 г.
България, Унгария, Литва и Словакия регистрираха най-голямо увеличение, като всяка от тях се е увеличила с повече от 11% през този период.
Тя остана същата и в Естония, Испания и Словения между януари 2025 г. и януари 2026 г. В Румъния минималната работна заплата в национална валута остана непроменена, но леко намаля в евро през двата периода.
Euronews Business